Człowiek odbiera rzeczywistość wszystkimi zmysłami na raz. Szczególnie dziecko poznaje świat dotykając, słuchając, smakując i obserwując. Aby jak najpełniej doświadczać świata i uczyć się, nasze zmysły muszą ze sobą współpracować i tworzyć sprawny mechanizm. Nieprawidłowy lub niepełny odbiór bodźców z któregoś ze zmysłów wprowadza chaos, powoduje niepewność i skłania do poszukiwania „brakujących” wrażeń. W ten sposób mózg dąży do równowagi i próbuje kompensować braki.
Terapia Integracji Sensorycznej (SI) to zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie bodźców zmysłowych (sensorycznych).
Metoda została odkryta w Stanach Zjednoczonych na początku lat 60tych XX wieku i od tego czasu jest rozwijana, znajduje też coraz więcej zwolenników doceniających jej pozytywny wpływ na rozwój dziecka.
Terapia Integracji Sensorycznej (zwanej tekże Sensomotoryczną) przez dzieci odbierana jest jako zabawa. Terapeuta prowadzący zajęcia „bawi się” z dzieckiem w określony sposób, dostarczając odpowiednich bodźców do ośrodkowego układu nerwowego. Poprzez odpowiednie, celowe pobudzanie i wyciszanie układu nerwowego oraz podawanie stymulacji na określone zmysły, terapeuta poprawia funkcjonowanie układu sensorycznego dziecka.
Dzieci z zaburzeniami Integracji Sensorycznej zwykle zachowują się inaczej niż rówieśnicy. Często mówi się o nich, że są „niegrzeczne”, „niezdarne”, „agresywne”, „niedelikatne”. Zdarza się też, że dziecko z zaburzeniami SI jest „roztargnione”, „leniwe”, „buja w obłokach”. Zachowania takie nie wynikają ze złej woli dziecka, ale są spowodowane odmiennym funkcjonowaniem układu nerwowego. Zachowania, które mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej:
Zajęcia z SI w naszym ośrodku odbywają się w specjalnie do tego przygotowanej Sali Integracji Sensorycznej, wyposażonej w nowoczesny sprzęt i atrakcyjne dla dzieci zabawki. Wiele ćwiczeń odbywa się na huśtawkach terapeutycznych, które dostarczają stymulacji w ruchu liniowym lub rotacyjnym oraz wymagają odpowiednich reakcji adaptacyjnych organizmu. Dodatkowo, dziecko wykonuje różne ćwiczenia ruchowe, doświadcza zadań wszystkimi zmysłami (stymulacja słuchowa, węchowa, proprioceptywna) i uczy się prawidłowo organizować te informacje.
Zajęcia trwają 30 min (dla maluchów) lub 50 min dla starszych dzieci. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od indywidualnych potrzeb pacjenta i waha się od jednego do trzech spotkań w tygodniu. Dodatkowo, terapeuta określa program prac domowych, które dziecko wykonuje w domu przy pomocy rodziców (ok. 5-10 min codziennie).
Warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia zajęć z Integracji Sensomotorycznej jest przeprowadzenie Diagnozy Integracji Sensorycznej, która decyduje o przebiegu zajęć i rodzajach ćwiczeń, jakie dziecko powinno wykonywać.
Zapraszamy Państwa na zajęcia i diagnozę Integracji Sensorycznej do naszego ośrodka -
Centrum Terapii i Rozwoju Dziecka AURIN.
Ceny zajęć mogą Państwo sprawdzić, udając się bezpośrednio do działu
Cennik. Zainteresować mogą też Państwa
Rabaty na zajęcia oferowane w naszym ośrodku.
Centrum Terapii i Rozwoju Dziecka AURIN znajduje się w Warszawie na Saskiej Kępie, przy
ulicy Indyjskiej 23, nieopodal (ok 1 min piechotą) przystanku autobusowego
Saska, skąd można do nas dotrzeć dogodnie niemal z każdego miejsca Warszawy (szczególnie dobry dojazd będą
mieli mieszkańcy Gocławia, Pragi i Centrum)